Smörgåstårta

Perfekt när det ska firas! Jag lovar att det är svårt för till och med icke lchfare att märka någon skillnad, om du inte säger någonting.

*En sats av brödigaste bröna i smörgåstårtevariant; RECEPT
*1/2 tub tartex, valfri smak
*2 dl skagenröra på kräftstjärtar; RECEPT
*2dl majonais
*10 körsbärstomater
*2 ägg
*10 cm gurka
*4 citronskivor
*3 blad av isbergssallad
*Några ostskivor
*1 kg räkor med skal
*dillkvist

Skala räkorna. Hårdkoka äggen, skala dom och skiva dom.

Skär botten i tre lika stora delar. Bre ett tjockt lager tartex på en av dom. Placera nästa längd på tartexlagret. Bre ut ett jämnt, tjockt lager skagenröra. Lägg på det sista lagret bröd.

Bre ut Majonaisen jämnt längs kanterna på tårtan. Bre det sista på toppen. Hyvla gurkan i runda tunna skivor och limma fast gurkskivorna mot tårtans kanter med hjälp av majonaisen. Det är snyggt att åta gurkskivorna sitta en aning omlott. Lägg salladsblanden jämt över tårtans topp.

Dela körsbärstomaterna på mitten och placera halvorna jämnt längs långsidorna på tårtans topp. Fyll mellanrummet som blir mellan tomaterna med äggen. Därpå täcker du äggskivorna med räkorna. Rulla små rullar av ostskivorna och pynta med dessa.

Skär ett snitt från kanten av citronskivorna, in till dess mitt och toppa skapelsen med dessa genom att vika en flik frammåt och en flik bakåt. Lägg på en dillkvist. Klart!

Skagenröra på kräftstjärtar

Eller smögenröra eller skaldjursröra eller vad du nu vill kalla det. Gotte i alla fall!

Denna satsen blir ganska stor, dela av efter behag och servera kanske i en avocado om morgonen?

*300Gram avrunna kräftstjärtar
*2dl creme fraische
*2msk majonaise
*skal från 1 citron
*saft från 1/4dels citron
*2 msk dill
*1 msk tångrom
*2 msk finhackad rödlök
*1 tsk riven ingefära

Blanda alla ingredienser i en skål, salta och peppra och låt stå i någon timme.

Lyxig Paella med skaldjur

Den här paellan är helt underbart fenomenal, gjord på blomkålsris!

ca6 protioner:

*1 stort blomkålshuvud
*1 skvätt vitt vin
*2 påsar saffran
*2 vitlöksklyftor
*1dl frysta, gröna ärter
*1 näve ärtskidor
*1 grönsaksbuljongtärning
*1dl svarta oliver
*1 grön paprika
*1 kilo räkor med skal
*300 gram kräftstjärtar
*salt och peppar
*olivolja
*en klick creme fraische
*1 citronklyfta per person

Skala räkorna och häll av spadet från kräftstjärtarna.

Skala, skölj och putsa blomkålshuvudet. Riv det så att blomkålen blir smulig. Koka upp en stor kastrull med vatten och salt. När vattnet kokar, häller du i blomkålssmulet och förväller det i någon minut. Häll av i durkslag.

Häll över blomkålen i en varm gjutgärnsgryta, eller kanske en wookpanna. Häll över lite olivolja, smula över en buljongtärning, pressa ner vitlöksklyftorna och häll på en skvätt vin. Blanda i Saffranen. Rör om väl och lått puttra i någon minut.  Salta och peppra.

Tärna paprikan och ha i tillsammans med ärtorna och ärtskidorna. Låt puttra ihop.

Toppa allt sammans med räkor, kräftstjärtar och oliver, låt det hela bli lite varmt, men blanda inte ihop allt.

Servera med creme fraiche och en citronskiva per person, gärna ett glas gott vitt vin till!

Brödigaste bröna

Dessa bröd är kanske bland det brödigaste jag har varit med om i lchfväg. Svårt att känna skillnad från riktiga bröd och passar utmärkt både som frallor, som grund i smörgåstårta eller som rostemackor!

För en plåt, ca 6 frallor: 

200grader ugn, 180grader varmluftsugn.

1,5dl Pofiber
3 msk fiberhusk
1 dl skalade hela sesamfrön
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 ägg
1dl yoghurt
1,5 dl vatten


Blanda ihop alla torra ingrediendser i en skål. Tillsätt ägg, vatten och yoghurt. Låt svälla i ca 15 minuter.

För frallor: Rulla 6 stycken bollar av smeten, ganera med sesamfrön och grädda i 20 minuter på bakplåtspappersklädd plåt.

För smörgåstårtegrund: Klä en plåt med bakplåtspapper. Bre ut smeten jämnt med hjälp av en slickepott. lagret kommer bli ca 1 cm tjockt. Grädda i 12 minuter. Skär i tre lika stora delar och lägg ovanpå varandra med fyllning emellan.

För rostebröd: börja med grund för smörgåstårta, men skär istället i många fyrkanter i rostebrödsstorlek. Tag fram och rosta när andan faller på!



Kom ihåg att plocka bort brödet från plåten och låt det svalna helt på ett galler innan du gör något annat med det, på så sätt transporteras fukten bort och du slipper slemmigt bröd!

NY DESIGN!

Hej hopp! Till dig som brukar titta in här, och undrar vad i hela världen som har hänt, så vill jag lugna dig; du är på samma FettGott som du varit förr, men med en ny, lite mer spännande design!

Till dig som är ny vill jag säga Välkommen!

Jag har inte riktigt förstått att jag har läsare på den här receptsamlingen, för än ungefär nu. Och då blev det genast fart på mig. Jag har ju inte uppdaterat på något halvår och som sidan såg ut sen! Jag frächade upp litegrann formmässigt, och ska i dagarna sätta mig och uppdatera med ännu fler feta recept:)

Tänkte mig även att jag skulle lägga till bilder, och börja skriva recepten så att inte bara jag förstår, lite mer koncist :P

För min alldeles egna skull så har jag en till blogg. Veckans LCHF. Där lägger jag upp veckomenyer med länkar till recept. Den sidan (och även denna) fungerar bra i mobiltelefoner, så att man alltid kan ha med sig sin inköpslista. jag får helt enkelt börja blogga bättre där med!

http://veckanslchf.wordpress.com/
är adressen dit.

Om du inte vill titta där, så är du i alla fall varmt välkommen att gotta ner dig i mina recept här!

Allt gott/// Linnea

RSS 2.0